Søvnvejledning

Sover du dårligt, besvær med at falde i søvn eller vågner du flere gange om natten? Føler du dig træt når du skal op, mindre udhvilet, tør i munden, ondt i hovedet? Så er du nok en af de 300.000 danskere som lider af alvorligt søvnløshed. Op mod hver femte dansker oplever på et eller andet tidspunkt søvnløshed og for ca. 10 % af dem, bliver søvnløsheden kronisk.

Søvnløshed kaldes også insomni. Insomni skyldes ofte fysiologiske og psykologiske problematikker, og det er vigtigt at adressere selve søvnbesværret isoleret fra den udløsende årsag. Der er evidens for, at søvnmangel og søvnforstyrrelser er skadelig for kroppen og øger risikoen for livstruende sygdomme som stress, depression, angst, nedsat immunforsvar og hjerte-kar sygdomme.

Oplever du søvnbesvær, kender du sikker godt til de ændringer du gør i hverdagen, fordi du føler dig træt og mindre motiveret for social aktivitet i løbet af dagen. Dette kaldes “sikkerhedsadfærd” . Sikkerhedsadfærd er ofte forbundet med tiltag som begrænset aktivitet i hverdagen

Forstyrrelser af søvnen

Der kan være mange årsager til forstyrrelse af søvnen. Lys, støj, stress og tankemylder kan være årsag til forstyrrelser af søvn-vågenhed, og er ofte en udløsende årsag. Sygdom i næsesvælg, allergi, smerter, snorken (UARS), obstruktiv søvnapnø (OSA), urolige ben (RLS) og periodiske stærke benbevægelser under søvn (PLMS), jetlag samt de mere sjældne som sygdomme som narkolepsi og idopatisk hypersomni, kan også være skyld i forstyrrelser af søvnen.

Der er evidens for, at ved at isolerer søvnproblemer fra den udløsende årsag, kan man ved en gennemprøve metode ASD søvnstimuluskontrol, søvnrestriktion og døgnrytme afhjælpe søvnproblemer.

Søvnhygiejniske foranstaltninger